Mindfulness Training in Groningen - Start Mindful
Spring naar toolbar

Mindfulness Aandachttraining

Leer vaardiger omgaan met stress in 8 sessies

Mindfulness Based Stress Reduction wordt erkend door 14 zorgverzekeraars:

Ho even. Over dat Mindfulness...

“Mindfulness gaat over volledig aanwezig zijn in ons eigen leven. Het gaat om het ervaren van de unieke helderheid van ieder moment.” – Prof. Dr. Jon Kabat-Zinn

 

Wat mindfulness niet is

We leven vaak op de automatische piloot: veel gaat aan ons voorbij, zonder dat we er erg in hebben. Tijdens het doen van boodschappen, ons werk of wanneer we met anderen zijn. We zijn er wel, maar onze geest is ergens anders: verstrikt in gedachten, gepieker, doelen die we willen halen, het verleden of in de toekomst. We verliezen zo het contact met onszelf, met wat er in het hier-en-nu aan ons voordoet.

 

Wat mindfulness wel is

Mindfulness is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Je bent volledig bewust, helder en aanwezig in het hier-en-nu. Het is een manier van aandachtig zijn, die vriendelijk, verwelkomend en vol vertrouwen is. Mindful zijn heeft iets nuchters: stevig verankerd zijn, met beide benen op de grond.

 

Mindfulness is te trainen

Deze manier van aandacht is altijd voorhanden, maar we raken vaak afgeleid. Met name wanneer er moeilijke tijden zijn of er sprake is van stress. Tegelijkertijd blijkt mindfulness iets te zijn dat we kunnen trainen: we leren zo weer in contact komen met het hier-en-nu en vaardiger omgaan met wat zich aandient, wat het ook is.

Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ‘nee’ al lang niet meer.

 

De training is zo opgebouwd dat je de aandacht traint om je te richten op wat er ‘nu’ is. Een situatie, gevoelens en gedachten worden niet anders gemaakt dan ze zijn. Het is een beoefening in het waarnemen van de situatie zoals die is, zonder er iets aan toe te voegen.

 

Ook heeft de training niets te maken met een bepaalde religie, godsdienst of geloofsovertuiging. Omdat de training losstaat van geloofsovertuiging, kun je de training moeiteloos volgen indien je zelf wel een religieuze overtuiging hebt.

Over de effecten van mindfulness zijn de afgelopen 40 jaar honderden wetenschappelijke studies gepubliceerd. Deze training wordt ook wel het mindfulness-based stress reduction (MBSR)-programma genoemd, en is een van de meest onderzochte programma’s in de wetenschappelijke literatuur.

 

Op basis van onderzoek blijkt dat het merendeel van deelnemers die het MBSR-programma hebben afgerond:

 

– Blijvend minder emotionele en fysieke stress ervaren
– Minder last te hebben van slaapproblemen
– Meer energie en enthousiasme te hebben
– Beter bewust te kunnen ontspannen en aandacht te hebben voor het nu
– Een verhoogd zelfvertrouwen te ervaren
– Vermindering van pijn en verbetert omgang met chronische pijn
– Beter om te gaan met zowel korte als aanhoudende stresssituaties

 

Soms wordt gedacht dat alleen mensen met stressklachten gebaat zijn bij mindfulness, dat is niet zo. 

 

Een betere manier om te zien of de training voor jou behulpzaam kan zijn, is na te gaan of je gebaat bent bij een van de volgende vaardigheden:

 

– bewust ontspannen en aandacht hebben voor het nu

– concentreren en focus houden

– het loslaten van moeilijke gedachten en gevoelens

– vriendelijker zijn ten opzichte van jezelf

– stilstaan bij je eigen gezondheid en je behoeften

– het doorbreken van moeilijke patronen

 

Wanneer is het niet geschikt?

Mindfulnesstraining kan heel nuttig zijn, maar het is geen wondermiddel of quick fix. Als je acute psychische problemen hebt, of met specifieke levensvraagstukken zit, is mindfulnesstraining niet het juiste middel. In dat soort situaties heb je meer baat bij individuele begeleiding door een coach of therapeut. Het kan uiteraard zo zijn dat mindfulnesstraining onderdeel is van een behandelplan, maar overleg dit eerst met je therapeut of coach.

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOCHT

Mooi allemaal.
Maar hoe dan?

Door middel van groepsbijeenkomsten, begeleide oefeningen en een uitgebreid werkboek ga je gedurende 8 sessies leren vaardiger om te gaan met stress. Je oefent met:

 

– bewust ontspannen en aandacht hebben voor het nu

– het loslaten van moeilijke gedachten en gevoelens

– vriendelijker zijn ten opzichte van jezelf

– stilstaan bij je eigen gezondheid en je behoeften

– concentreren en focus houden

– het doorbreken van moeilijke patronen

 

Het programma dat je gaat volgen is de officiële Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training, dat ontwikkeld is aan de University of Massachusetts en ruim 40 jaar wordt aangeboden op universiteiten, ziekenhuizen, scholen en bedrijven.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een oefendag. Oefenen staat centraal in elke bijeenkomsten.

 

Om de vaardigheden van mindfulness eigen te maken maken we gebruik van een breed scala aan technieken, zoals verschillende meditaties en bewegen d.m.v. toegankelijke yoga-oefeningen. Ook worden oefeningen aangeboden met het toepassen van mindfulness in het dagelijks leven. Per bijeenkomst gaan we dieper in op een bepaald thema. Via het werkboek vind je verdere theoretische ondersteuning. 

 

Voorbeelden van thema’s die behandeld zullen worden zijn:

– afstappen van de automatische piloot

– grenzen herkennen en onderzoeken

– (omgaan met) stress en stressreacties

– communicatie met anderen

– negatieve patronen doorbreken

 

Naast de oefeningen is er ruimte om in te gaan op jouw verschillende ervaringen, de uitdagingen die je tegenkomt, jouw (automatische) reactiepatronen, en je houding naar jezelf toe. Dit doen we om je opmerkzaamheid verder te trainen, praktische handreikingen te geven over hoe je met jezelf en situaties om kunt gaan. 

 

Tijdens de oefendag nemen we een gehele dag (ca. 6 uur) om onze aandacht te trainen en verder te ontwikkelen. Veel mensen ervaren dit als een bijzondere en memorabele dag.

 

Meer weten of vragen?

We geven de voorkeur aan werken in kleine groepen, van minimaal 3 tot maximaal 14 deelnemers.

Annetje Brunner is gecertificeerd mindfulness- en compassietrainer in de hoogste categegorie 1 van het VMBN.

 

Annetje is daarnaast psycholoog en aangesloten bij de landelijke vereniging van psychologen NIP. Ze heeft ruim 10 jaar ervaring als trainer en letterlijk honderden mensen begeleid.

 

Lees hier meer over Annetje

Annetje Brunner: Opleider en Mindfulness Trainer

Jouw trainer: Annetje Brunner

Annetje Brunner is gecertificeerd mindfulness- en compassietrainer in de hoogste categegorie 1 van het VMBN (MBSR / MBCT / MBCL). Ze is tevens opleider voor mindfulnesstrainers.

 

Annetje is psycholoog en aangesloten bij de landelijke vereniging van psychologen (NIP). Ze heeft inmiddels meer dan 10 jaar ervaring als trainer en letterlijk honderden mensen begeleid.

 

Ook werkte zij voor Humanitas als vrijwilligerscoördinator bij hospice Gasthuis Groningen. Annetje beoefent zenmeditatie sinds 1994. Momenteel o.l.v. Irene Kaigetsu Bakker Sensei.

Locatie in Glimmen

En als ik van start wil?

Startdata:

 

Januari:

– di. 28 januari 2020 (Groningen, 1 week)

 

Februari:

– do. 6 februari 2020 (Glimmen, 8 weken)

– wo. 12 februari 2020 (Glimmen, 8 weken)

– di. 18 februari 2020 (Glimmen, 8 weken)

 

Locatie Groningen (Centrum):

Vipassana Centrum, Kamerlingh Onnesstraat 71, Groningen

 

Locatie Glimmen (Zuid-Groningen):

Atelier aan het Zandpad, Hoge Hereweg 27, Glimmen

 

Bekijk hier de startdata, locaties en kosten in een overzicht

Voor particulieren: €560 voor de 8-weekse training of €590 voor de training van 1 week. Wordt de training vergoed door je werkgever? Dan zijn de kosten €990 (excl. BTW).

 

Bekijk het overzicht hier.

 

Wist je dat de training vaak vergoed wordt door de werkgever of zorgverzekeraar?

 

Lees meer over vergoedingen in de vraag hieronder.

De meeste werkgevers vergoeden deze training, mede op aanbeveling van de bedrijfsarts. Ook zorgverzekeraars vergoeden de training vaak.

 

Bekijk hier of jouw zorgverzekeraar de training vergoed. 

 

Weinig te besteden? We hanteren het principe dat geld geen belemmering mag vormen om deel te nemen aan de mindfulnesstraining. De bijdrage is daarom afhankelijk van je inkomen en eventuele vergoedingen. Ook is gespreide betaling mogelijk. Neem contact op.

 

Hulp nodig met het vergoeden?

Vul het contactformulier in en dan nemen we contact met je op.

Iedereen kan mindfulness trainingen geven, en er worden hierdoor steeds meer verschillende mindfulness trainingen aangeboden. Echter, de meeste trainingen zijn niet goed onderzocht op hun effectiviteit.

 

Wij bieden daarom het bekende Mindfulness Based Stress Reduction training aan. Ofwel de MBSR. Dit programma is 40 jaar geleden ontwikkeld door Prof. Dr. Jon-Kabat Zinn aan de University of Massachusetts. Er zijn 100en wetenschappelijke studies naar gedaan waaruit de effectiviteit gebleken is:

 

Zeker wanneer het om je gezondheid gaat, wil je kunnen vertrouwen op goede en professionele begeleiding.

 

Echter, vaak worden goedkopere trainingen aangeboden door onervaren trainers of hobbyisten. Om het maximale uit de training te halen, kiest StartMindful.nl er daarom voor samen te werken met een van de beste trainers die Nederland te bieden heeft: Annetje Brunner

 

Annetje is niet alleen trainer, maar certificeert en leidt mindfulness-trainers op om mindfulness trainingen aan te mogen bieden. Ze heeft ruim 10 jaar ervaringen, is psycholoog en aangesloten bij het NIP. Door haar uitgebreide ervaring weet ze sneller en beter te herkennen hoe ze jou het beste kan ondersteunen in jouw ontwikkeling.

Locatie in Glimmen

Agenda & locaties 2020

Start: 28 januari

Locatie: Groningen (Centrum)
- Dinsdag t/m Zaterdag -

Mindfulness in een week
(MBSR-intensive)
Groepstraining
In 1 week!

Start: 6 februari

Locatie: Glimmen (Zuid-Groningen)
- Donderdagochtend -

Mindfulness in 8 weken
(MBSR)
Groepstraining

Start: 12 februari

Locatie: Glimmen (Zuid-Groningen)
- Woensdagavond -

Mindfulness in 8 weken
(MBSR)
Groepstraining

Start: 18 februari

Locatie: Glimmen (Zuid-Groningen)
- Dinsdagmiddag -

Mindfulness in 8 weken
(MBSR)
Groepstraining

Nieuwe startdata weten?

Groningen

Vipassana Centrum,
Kamerlingh Onnesstraat 71 / 9727 HG / Groningen

Glimmen

Atelier aan het Zandpad,
Hoge Hereweg 27 / 9756 TG / Glimmen

Ik wil meer weten.

  • Je krijgt:
  • 8 x 2,5 uur training (inc. koffie en thee)
  • Oefendag met lunch
  • Audio-oefeningen voor thuis
  • Werkboek (theoretische achtergrond)
  • Begeleiding door gecertificeerde trainer

Jouw investering: Voor particulieren: €560 voor de 8-weekse training of €590 voor de training van 1 week. Wordt de training vergoed door je werkgever? Dan zijn de kosten €990 (excl. BTW).

 

Goed om te weten: we hanteren het principe dat geld geen belemmering mag vormen om deel te nemen aan de mindfulnesstraining. De bijdrage is daarom afhankelijk van je inkomen en eventuele vergoedingen. Ook is gespreide betaling mogelijk. Meer weten? Vul het contactformulier in en dan nemen we contact met je op.

Contactformulier

Mindfulness Based Stress Reduction wordt erkend door 14 zorgverzekeraars

Deelnemers waarderen de training.

8 /10
(sinds aanvang)

Veel gestelde vragen

Klik op een vraag om het antwoord te zien.

Soms blijven je gedachten maar rondspringen in je hoofd, en word je meegetrokken in een eindeloze gedachtenstroom. Het kan heel vervelend zijn om hierop geen grip te hebben, zeker als hier negatieve gevoelens bij komen.

 

Tijdens de mindfulnesstraining leer je je gedachten waar te nemen, afstand te nemen en zo ruimte te maken. Door dit vaak te oefenen, kun je makkelijker afstand nemen van je gedachten, en zo te ontspannen. Mindfulnesstraining kan daarbij helpen.

Mindfulness is uiteindelijk een mentale staat. Daarvoor is het niet noodzakelijk dat je fysiek stil zit. Het gaat erom dat je je aandacht vestigt op je ervaring op dit moment. Of je je nou rustig of onrustig voelt, prettig of onprettig, die ervaring is niet goed of fout. Juist als je heel druk bent, kan mindfulnesstraining helpen om kalmer te worden.

Nee, je hoeft niets te delen uit je persoonlijke leven als je dat niet wil. Tijdens de training doe je, zoals in de vraag hierboven beschreven wordt, verschillende oefeningen, waarbij je in jezelf zult kijken naar je gedachten, gevoelens en reactiepatronen. Naar aanleiding daarvan kan het zijn dat je gevraagd wordt om in te gaan op je ervaringen tijdens die oefening. Als die ervaringen betrekking hebben op je persoonlijke leven, is er uiteraard de ruimte om die dingen dan met de groep te delen. Maar als je dat niet wilt, hoeft dat zeker niet. Het is ook niet noodzakelijk voor een goed resultaat.

Zoals bij elke vorm van training is oefening een belangrijke voorwaarde voor succes. Zonder die inzet zal het resultaat altijd minder zijn. Het kan altijd voorkomen dat je op dit moment niet genoeg tijd hebt om thuis te oefenen, dat geeft niets. Maar in dat geval kun je beter nog even wachten met de training tot je wel in de gelegenheid bent om hiervoor tijd vrij te maken.

Ja, er zijn verschillende soorten mindfulnesstraining, maar lang niet alle vormen van training zijn even goed onderzocht. De training die wij aanbieden, Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR), is wel uitvoerig onderzocht, oorspronkelijk door Jon Kabat-Zinn aan de University of Massachusetts. De opzet van de training is gebaseerd op deze onderzoeksresultaten. Het is is kortgezegd een groepstraining in gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de biologie en psychologie, gecombineerd met praktische oefeningen als yoga en meditatie.

De VMBN (Vereniging Mindfullness Based Trainer Nederland en Vlaanderen) onderscheidt twee categorieën trainers.

 

Al onze trainers zitten in de hoogst opgeleide categorie 1, en bieden de trainingen aan zoals deze ontwikkeld zijn door Jon Kabat-Zinn van de University of Massachusetts.

 

Kijk op het profiel van de trainers als je meer wil weten over hun persoonlijke achtergrond.

Tijdens de trainingen op onze locatie wordt gezorgd voor koffie en thee, een matje en een kussen.

 

Om thuis te oefenen heb je niet zoveel nodig: een plek waar je rustig en prettig kunt zitten of liggen, en een werkboek met oefeningen, dat je tijdens de eerste training krijgt. Dit werkboek en de voorzieningen tijdens de training op locatie zijn, net als de lunch op de oefendag, allemaal bij de kosten inbegrepen.

Als je je al definitief hebt aangemeld, maar alsnog wilt annuleren, dan kan dat uiteraard. Wanneer je annuleert tot een maand van tevoren rekenen we € 25,- administratiekosten. Tot twee weken van tevoren wordt de helft van het trainingsbedrag in rekening gebracht. In de laatste twee weken voor aanvang is geen annulering meer mogelijk. Het is wel mogelijk je te laten vervangen, mits je vervanger aan de voorwaarden van de doelgroep voldoet. Neem bij vragen altijd contact met ons op via jouw trainer.

We gaan hier uiterst zorgvuldig mee om. Jouw gegevens worden bewaard voor de betaling en verder alleen doorgestuurd naar de trainer van jouw keuze. Lees hier meer over hoe jouw privacy gewaarborgd wordt.

Als deelnemer ben je zelf verantwoordelijk voor de keuze wel of niet de oefeningen te doen die tijdens een training wordt aangeboden en de mogelijke consequenties hiervan voor jouw gezondheid. Je kunt ons niet aansprakelijk stellen voor schade als gevolg van de training of de oefeningen.

Als je al weet dat je deze training wilt volgen, kun je je direct inschrijven. Ben je geïnteresseerd, maar heb je nog twijfels of vragen over bijvoorbeeld de inhoud van de training, de trainers of de kosten? Ook dan kun je het beste het contactformulier gebruiken. Dit is gratis en vrijblijvend, en garandeert dat je een plekje hebt als je inderdaad besluit de training te volgen. 

 

Na je inschrijving nemen wij zo snel mogelijk contact met je op voor een kennismakingsgesprek. Hier is ruimte om elkaar beter te leren kennen, maar ook voor praktische zaken. Als je dan nog met vragen of twijfels zit, gaan we daar natuurlijk ook op in. We denken graag met je mee. Mocht je naar aanleiding van dit gespreken toch besluiten niet mee te doen, dan is dat geen enkel probleem. 

 

Als je de training wil doen en er is een wederzijdse match, maken we samen jouw inschrijving definitief. Daarna hoef je alleen nog maar te wachten tot de de training van start gaat op de datum van jouw keuze. Je hoeft verder niets voor te bereiden.

(c) StartMindful.nl / KvK-nummer: 52522237 / Groningen

@

Recent niet actief